Masjid Sultan Singapura


Assalamualaikum. 

i baru perasaan rupanya i belum update pasal hoye-hoye di singapore. okey, dengan itu i nak mencuci dan menyelesaikan segala draft entry pasal jalan-jalan singapore dulukala. uweek!!cerita lama yang dah basi kan. don't mind! degil jugak nak update.

this is Masjid Sultan

terletak kat jalan Muscat di kampung Glam. masjid yang terpenting kat negara singapura ni.

lebih kurang antara tahun 1824 hingga tahun 1826 masjid ni dibina. OMG! macam tak percaya i boleh tahu pasal sejarah macam gini kan. padahal sentiasa menguap seluas-luas mulut boleh nganga kalau baca buku sejarah. tu kira okey lagi. lagi huduh perangai bila tidur dalam kelas masa waktu sejarah. setimpal la dengan result paper sejarah i masa spm dulu. hancuss!! haha .

i rujuk wikipedia je darling  *__*

masjid ni dibina semula pada tahun 1924. tapi rekabentuk asal tak diubah pun. masjid ni dibina berdekatan dengan istana. Masjid Sultan diisytihar sebagai monumen kebangsaan pada tahun 1975 oleh kerajaan singapura.



i rasa setiap tourist terutamanya islam yang datang ke singapura ni mesti singgah solat kat masjid ni. geng trip i singgah solat zohor kat sini. i nampak ramai sangat rupa paras tourist kat kawasan masjid ni. sayang, i tak dapat masuk dalam masjid ni masa tu. kau buat-buat paham jelah ye sebabnya ye. mesti dalam masjid ni pun cantik jugak kan. 




nanti sambung cerita pasal shopping sourviner kat kampung glam pulak ye.